mandag 28. februar 2011

Film Nytt: Farrelly brødrene har planer om en oppfølger til Dum og Dummere



Hvis noen spør meg hva som var den definitive komedien som kom ut når jeg var liten, er det nok ingen overraskelse at jeg og som sikkert en hel haug med andre, sier at det må bare være Farrelly brødrenes gjennombruddsfilm fra 1994 Dum Og Dummere. Dum og Dummere hadde alt en liten guttunge på...(nå må jeg telle her), 10 år var ute etter i en film. For det første hadde den en ganske overdreven og tegneserie aktig humor som var litt ny på den tiden, og hvis vi ser bort i fra det faktum at så og si hele plottet dreide seg om Lloyds katastrofale forelskelse i Mary Swanson, så var den blottet for sånn kjærlighets kliss som så mange andre familie vennlige komedier hadde på den tiden.

huh?
Og så hadde den og Jim Carrey da. Som på den tiden ennå hadde noe å bevise for sitt publikum. Det er nok ingen tvil om at Dum og Dummere, sammen med Ace Ventura Pet Detective og forsåvidt The Mask gjorde Jim Carrey til den superstjernen vi kjenner idag. Og det samme gjelder nok Brødrene Farrelly, som etter den relativt lavbudsjetts filmen som Dum Og Dummere var, gikk videre til å lage andre store komedier, som Alle Elsker Mary og Jeg Megselv og Irene.

Jeff Daniels teller ikke med i dette regnestykke, siden han var ganske kjent fra før egentlig
Det har blitt gjort noen forsøk på å lage oppfølgere og spinnoffs av Dum og Dummere i de siste årene. Først var det en tegneserie fra 1995 som gikk på Cartoon Network hvis jeg ikke husker feil. Og så kom det i 2003 en ganske dårlig oppfølger kalt Dumb And Dumberer: When Harry Met Lloyd. Begge disse prosjektene ble ikke noen store suksesser, men så ble de også gjort uten noe innblanding fra Farrelly brødrene, og det er sikkert derfor det gikk som det gikk som det gikk.

Og hvorfor i alle dager har de med den beveren?
Men det var da. For nå virker det som Farrelly brødrene har begynt å tenke ut en oppfølger selv. Under en presseturne for deres nye film Hall Pass nevnte de at de har en oppfølger av Dum og Dummere på gang og at de håer på å få samlet Jim Carrey og Jeff Daniels igjen. Ifølge brødrene selv, syns de det hadde vært morro å se hva de to dummingene driver på med nå nesten tyve år senere. Likevel må jeg innrømme at jeg har ganske blandede følelser for dette.

Ja jeg skjønner hvordan du har det,
 men ikke hvorfor jeg ikke klarte å finne ett bilde uten finsk undertittel


For på en måte hadde jeg og gledet meg over ett gjensyn med Harry og Lloyd, men jeg føler også at dette kanskje kan virke som ett desperat forsøk fra Farrelly brødrene på å cashe inn på en av sine tidligere suksesser. For hvis vi skal være ærlige her, så har ikke Farrelly brødrene laget en god film siden Jeg Megselv og Irene i 2000, og Hall Pass, hvor mange der ute har visst om den i forkant av premieren? Ikke jeg ivertfall. Den eneste grunnen til at jeg vet om den er fordi jeg fant ut av den i forbindelse med en artikkel om Dum og Dummere oppfølgeren.

Men nå skal jeg ikke dømme Farrelly gutta på forhånd. Kanskje dette er ett drømme prosjekt de har hatt i hode helt siden originalen kom ut i 94, men de har aldri fått tid eller Jim Carrey til å gjøre prosjekten, og kanskje tiden endelig er inne for en godkjent oppfølger av en komi klassiker for en gang skyld og så kan vi glemme den forferdelige 2003 vesjonen en gang for alle?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar