onsdag 9. mars 2011

Film Anmeldelse Rango

Nei ikke neste Mars, jeg er Rango akkuratt nå!
Lenge siden jeg har lagt noe inn på bloggen min nå. Har vært alt for opptatt de siste dagene, men jeg var også å så Rango forrige uke og skrev en anmeldelse, så hvorfor ikke legge den inn her!

RANGO

Rango er en film om en kameleon ved navn Rango(tror jeg) som etter en liten bilulykke ute i det som virker som Nevada ørkenen, plutselig befinner seg i en gammel vestern landsby. Rango virker helt i begynnelsen ut til å være en typisk by-kameleon, men som kameleoner flest har han en evne til å gjøre seg til ett med omgivelsene sine og adopterer fort en vestern type som sin egen. Dette får selvfølgelig konsekvenser for Rango ettersom han skryter på seg både det ene og det andre.

Å herregud lot jeg kaffetrakteren stå på hjemme?!?
Rango klarer etterhvert å skryte seg opp til å bli sheriff i byen, og får i oppdrag å rydde opp i landsbyens små og store problemer. Likevel virker det som om det er noe enda større som lurker under overflaten i landsbyen, noe som har med byens vannforsyning å gjøre.

Det første som slo meg med Rango var kvaliteten på animasjonen i filmen, den er faktisk veldig bra (og produsert av Lucas eide ILM, så det kom egentlig ikke som noen overraskelse at det her var snakk om kvalitet). Likevel er dette en film som utseende messig til og med kunne konkurrert med de store gutta i Pixar. 

Det andre som både slo meg og egentlig burde kommet som en selvfølge var hvor bra Johnny Depp(som da er stemmen til Rango) spiller i filmen, riktig nok er det her kun snakk om stemme skuespill, men han må virkelig ha brukt studioet til sin fordel når han spilte inn disse rollene. Og det var til tider en fornøyelse å høre på!

Johnny Depp lengter etter å komme seg ut i Karibien og spille i en ny pirates film 

Når det er sagt, var det også noe som skurret litt hos meg. Det er veldig tydelig at Rango skal være en barnefilm, det fleste animasjons filmer er jo det. Likevel fikk jeg av og til følelsen av at noen av situasjonene og karakterene i filmen kanskje kan bli litt mye for en liten unge. Det er snakk om litt overdreven og grafisk "vold" og til å være en barnefilm en ganske høy body count. Så det er sikkert ikke noen dum ide å følge barna på kinoen hvis hvis de skal se denne filmen.

Særlig når Johnny begynner å croone
Men for de eldre publikummerne derimot, er kanskje det morsomste med filmen, alle hen-speilingene og referansene til andre filmer som du finner her og der. Johnny Depps karakter, eller rettere sagt Hunter S Thompson selv dukker opp i en aldri så liten cameo ett sted i filmen, og hele spagetti western sjangeren er godt representert rundt i landsbyen, men kanskje toppet av med en scene sammen med en Clint Eastwood "Man With No Name" karakter, som dukker opp mot slutten av filmen(SPOILER!!! skal vel ikke skrive det etterpå skal jeg vel?)

Fisken fra En Fisk Kalt Wanda gjør kameo i Rango og
Alt i alt er dette en ganske grei film. hele den "Rango er en kameleon, som har problemer med å finne seg selv og passe inn ett sted" symbolikken, ble kanskje fort litt slitsomt. Og jeg skjønner ennå ikke hvordan filmen kan gå fra å finne sted på en moderne landevei, til en vestern landsby og så gå tilbake til en moderne landevei igjen. Men det er egentlig bare småpirk fra meg...Som vanlig!

Offf! Typisk at Rango alltid drar frem gitaren på alle Narchspiel

P.s All ære til Timothy Olyphant, som gjorde en sinnsyk god job med stemmen til "The Man With No Name" karakteren, når jeg satt i kino salen, var jeg hundre prosent overbevist om at det faktisk var Clint Eastwood sin stemme som ble brukt!

Og jeg var også med i GO!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar